Ga terug naar alle nieuwsberichten
12 tips om thuiswerken slim aan te pakken
Thuiswerken is het nieuwe normaal voor velen. Maar niet meer naar kantoor of het bedrijf gaan is niet zonder nadelen. Hoe ga je om met klanten die je niet meer fysiek spreekt? Wat komt er in de plaats van samen met je collega koffie drinken? Hoe blijft het bedrijf creatief? Vier ondernemers zitten vol tips over hoe om te gaan met thuiswerken, ook ná corona.
# Tip 1 Richt een digitaal koffiehoekje in en…
Zorg ervoor dat bij iedereen duidelijk is dat een digitaal koffiehoekje ook écht alleen maar gebruikt moet worden als kletshoekje. ‘Gesprekken gaan over van alles en nog wat’, zegt Chantal van Velzen. ‘Zo hoorde ik dat een ander team bij ons een digitaal bedrijfsuitje had, maar je ziet ook dat mensen vragen om tips voor een goede e-reader.’
# Tip 2 …klets wat af
Laat de werknemers lekker van zich af kletsen. ‘Wij hebben op Keukenpraat een heel lichte moderator, vooral om te waarborgen dat de sfeer informeel blijft’, legt Franck van Diest uit. ‘Wees niet bang dat er iets misgaat. Je hebt ook geen zicht op de gesprekken bij het echte koffiezetapparaat.’
# Tip 3 Hou het vrijblijvend
Informeel betekent ook niet verplicht. Zoals op de werkvloer de een meer geneigd is tot smalltalk dan de ander, zal dat ook gelden voor digitale koffiehoekjes. Van de 230 werknemers van Wortell zijn er 158 aangesloten bij Keukenpraat en dat is prima zo, zegt Frank van Diest. ‘Met sociaal contact, komt ook sociale druk. Accepteer dat niet iedereen zin heeft om daaraan mee te doen.’
Hoe werk je nieuwe mensen in als iedereen thuiswerkt?
Bij verzekeraar Achmea was de weg naar meer thuiswerken al ingezet voordat we wisten wat corona was. Het virus heeft die ontwikkeling wel enorm in een stroomversnelling gebracht. Want opeens ruim 11.000 mensen hebben die allemaal vanuit huis werken, is een flinke opgave. Dit is wat Sander van Ekeren, senior manager Rewards bij Achmea, doet:
Gepubliceerd op: 30 November 2020