Ga terug naar alle nieuwsberichten

Fascinerend bedrijfsbezoek over Robotisering

Het verhaal over ‘het waarom’ door Van der Heiden Cheese Services en de bijbehorende theorie door Cellro waren verhelderend en uitstekend te volgen. De praktijk was ronduit fascinerend! De veertig BOV-leden die deelnamen aan de BOV Business School On Tour waren dan ook eensgezind lovend over deze nieuwe opzet: een spreker over een relevant thema in combinatie met een kleinschalig bedrijfsbezoek. 

Teunis van der Heiden vertelde eerst waarom hij middenin de crisis, toen er personeel te over was, toch besloot zoveel mogelijk onderdelen van het bedrijfsproces te robotiseren: ‘Ik voorzag dat de markt zou veranderen en er een tekort aan personeel zou ontstaan. met name medewerkers die eentonig werk moeten doen. Bij ons is dat het continu verplaatsen van kazen om ze steeds te keren. Die mensen vertrekken als ze elders leuker werk kunnen krijgen of een paar tientjes meer kunnen verdienen.’ 

Aansluitend legde Evert Geurtsen, technisch directeur van Cellro, uit wat er komt kijken bij het ontwerpen en realiseren van automatisering. Mits je als ondernemer beschikt over een stabiel kernproces, dan kan automatisering veel brengen. ‘Analyseer eerst grondig je hele keten, betrek tijdig je mensen erbij en stap in op je eigen niveau,’ zo hield hij de gasten voor. ‘Uiteindelijk levert het een geoptimaliseerd productieproces op met minder loon- en faalkosten, hogere kwaliteit producten en betrouwbare levertijden. ‘

Na de theorie volgde de rondleiding in twee groepen, waarbij snel duidelijk werd waarom dit het modernste kaaspakhuis van Europa wordt genoemd. Van de in totaal 5,5 miljoen kilo kaas van verschillende kaasfabrieken die hier opgeslagen ligt, moet 4,5 miljoen kilo regelmatig gekeerd worden: jonge kaas zelfs 2 tot 3 keer per week. Met zelfrijdende karretjes wordt de kaas aangeleverd bij het geautomatiseerde proces van kazen keren, planken reinigen, kazen terugzetten. De BOV-leden vonden het ronduit fascinerend om dit hele proces live te kunnen volgen inclusief een inkijkje in het pakhuis: op een duizelingwekkende hoogte van 20 meter. Na afloop werd er onder het genot van een hapje en een drankje nog geanimeerd nagepraat. Met rapportcijfers van 8 en hoger maakten de gasten duidelijk, dat deze nieuwe opzet van de BOV Business School een schot in de roos is.  Bekijk ook de video en  de foto’s

Foto: Dick Tool (voorzitter commissie BOV Business School) bedankt Teunis van der Heiden (links) en Evert Geurtsen (rechts) met een fles No House Wine van Veenendaal4Fair. 


Gepubliceerd op: 24 Januari 2020