Ga terug naar alle nieuwsberichten

Groter groeien? Grote stappen nemen!

‘Als wij niet aanwezig zijn in de badkamer, dan lekt alles of het ligt op de grond’, zo vatte René de Beer samen wat voor soort producten De Beer Group levert. Ze maken vooral allerlei kleine onderdeeltjes voor ophangen en afdichten, maar ook speciale innovaties, zoals rubberachtige sleeves die als etiket dienen op een Nederlands wodkafles voor de Amerikaanse markt. Tijdens de BOV Business School on Tour vertelde René openhartig over hetgeen heeft bijgedragen aan de sterke groei van het familiebedrijf, maar ook over beslissingen die verkeerd uitpakten.

Als derde generatie de Beer stapten de broers Mark en René bij hun vader in de zaak, die hun grootvader in 1953 begonnen was als handelsbedrijf. ‘Met de overname van twee bedrijven in Duitsland, waaronder Breidenbach, werden we ineens als producent serieus genomen. Een andere overname betrof een elektronisch deurslot en dat is echt gierend mislukt. Maar daar hebben we wel veel van geleerd en dat is terug te vinden in onze Missie en Visie. Zo kiezen we ervoor onze markt af te bakenen. Je kunt beter proberen het grootste aandeel te krijgen in een kleine markt namelijk, want dan word je goed herkend en kan je de prijzen beter zelf bepalen. In Duitsland zijn bijvoorbeeld ruim 5.000 spuitgietbedrijven. Daarvan is er echter niet één zo gespecialiseerd in de productie van zachte kunststof als wij met Breidenbach. Verder besloten we ons te concentreren op onze grote klanten. Want als je groot wilt worden, moet je je richten op je grootste klanten, op grote kansen, grote acquisities enzovoort. Kleine klanten kosten immers net zoveel energie en tijd, maar brengen je niet snel genoeg bij je doel. Onze 3 besliscriteria zijn Marktomvang (is de kans groot genoeg om er tijd aan te besteden), Marge (is er voldoende marge te behalen) en Marktpositie (zijn wij in de positie die kans te pakken). We hebben dan ook vooral de laatste jaren veel meer gefocust en veel activiteiten afgestoten. We zijn ons helemaal gaan richten op onze top 10 klanten. Die hebben zich als een speer ontwikkeld en hielpen ons daardoor ook verder.’

René liet de aanwezigen zien dat in het hele proces er alleen aan het begin en aan het eind waarde wordt gecreëerd. ‘De productie zelf kost alleen maar geld. Bij de overweging of we een fabriekje zouden overnemen dat alleen maar kleine ringetjes in massaproductie stanst, concludeerden we dat zij geen waarde toevoegen en daardoor blijven we de ringetjes gewoon bij ze inkopen.’

Belangrijk stappen die de broers Mark en René verder nog gezet hebben: in 2013 bemerkten ze de behoefte aan sparingpartners. ‘We waren 7-8 jaar bezig en hadden een forse groei doorgemaakt. We zijn toen op zoek gegaan naar een Raad van Advies die ons 4-5 keer per jaar bezoeken om te praten over strategie.’ Tijdens die zoektocht werd de vraag gesteld wat hun stip op de horizon was: ‘We zaten toen op een omzet van 14-15 miljoen. En toen hebben we gezegd: we willen naar 100 miljoen. Dat klinkt erg plat, maar het is meer dan alleen een doel: het is een mindset. Groter groeien betekent grote stappen nemen. En we denken dat we over 6-7 jaar in ieder geval in de buurt komen van dat doel.’

Na het beantwoorden van een aantal vragen vanuit het zeer geïnteresseerde publiek, kregen de aanwezigen in twee groepen een rondleiding door het bedrijf. Aansluitend werd er nagepraat met een hapje en een drankje. De reacties van de deelnemers was zonder uitzondering positief: ze vonden het een boeiend en inspirerend verhaal en waardeerden het dat gedeeld werd dat niet alles lukte maar  vonden het vooral prettig dat concrete keuzes benoemd werden. U vindt de foto’s hier.


Gepubliceerd op: 19 Mei 2022