Ga terug naar alle nieuwsberichten

Kostprijs verlagen én een groene uitstraling: energie besparen in het MKB

Investeren in ledverlichting, of toch in een machine die je productie verhoogt: energiebesparende maatregelen zijn in het MKB vaak een financiële afweging. Voor sommige MKB-ers is energiebesparing echter meer dan een financieel vraagstuk. ‘Op deze manier laten we zien dat we beter zijn dan de concurrent.’

Ondernemers willen graag verduurzamen, maar veel MKB-ondernemers zien de investeringen als een obstakel. Dat concludeerde energiebedrijf Essent Zakelijk in het jaarlijkse MKB-duurzaamheidsonderzoek. Tegelijkertijd is de reden om wél te verduurzamen ook vaak van financiële aard: energie besparen betekent een lagere energierekening, vooral voor grootverbruikers van energie.

Ondernemer Michael Huizinga van Swedish Match herkent die afweging. Zijn bedrijf produceert aanstekers en distribueert die wereldwijd. “Wij hebben een investeringsbudget en staan vaak voor een keuze: gaan we voor energiebesparende maatregelen of voor een nieuwe machine?”

Kostprijs verlagen
Toch zag Huizinga energiebesparing vooral als een kans. “Wij zijn een grootverbruiker van energie. Elektriciteit is dus een groot deel van onze kostprijs. Die kostprijs wilden wij verlagen om concurrerend te zijn.”

Lees meer

Beeld: Adobestock


Gepubliceerd op: 16 September 2019