Ga terug naar alle nieuwsberichten
Laadpaal sinds 2020 verplicht
Door alle aandacht voor corona de laatste tijd heeft duurzaamheid en energiebesparing misschien wat minder aandacht gekregen. Toch is er begin 2020 een opvallende verandering: een gerenoveerd of nieuw gebouw met meer dan 10 parkeerplaatsen moet voorzien zijn van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Sinds 10 maart 2020 is het verplicht om bij een gebouw met meer dan 10 parkeervakken minimaal 1 laadpunt re realiseren. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) voor 1 op de 5 parkeervakken worden aangelegd. Voor woongebouwen geldt een soortgelijke eis.
Wees voorbereid
Vanuit de doelstellingen om in 2050 klimaatneutraal te zijn, is ook de vervoerssector flink aan het innoveren. Er komen ondertussen steeds meer elektrische auto’s op de weg, deze auto’s moeten ook geladen kunnen worden. Het elektrisch laden duurt wat langer dan het tanken van benzine of diesel, daarom zijn laadpalen thuis of op het werk nodig. Het is dus goed om als ondernemer deze verandering te kennen en op het juiste moment ook bij uw bedrijf laadpalen te realiseren.
Renoveren of nieuwbouw?
In het geval u uw pand grootschalig gaat renoveren of een nieuw pand laat bouwen, dan is het belangrijk om te weten dat sinds 10 maart 2020 een nieuwe verplichting geldt. Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) is er een verplichting gekomen voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de gebouwde omgeving.
Er zijn eisen gestel voor zowel utiliteits- als woongebouw met meer dan 10 parkeervakken.
Of en wat er voor u van toepassing vind u op onderstaande site van RVO:
Voor meer informatie kunt u ook terecht bij Teun van Roekel van het energieloket Veenendaal via energiemanager@veenendaal.nl.
Gepubliceerd op: 10 December 2020