Ga terug naar alle nieuwsberichten

Lancering 112NL app

Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken kunnen sinds vandaag via een app de meldkamer bereiken. 

Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt. De app is in eerste instantie voor deze doelgroepen gemaakt, maar kan door iedereen worden gebruikt om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

Wie de app downloadt, kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat onze centralisten beter en sneller kunnen helpen. Daarnaast deelt de app automatisch de locatie van de melder, zodat de centralist weet waar diegene zich op dat moment bevindt.

Chatfunctie met 109 talen
Via de 112NL-app krijg je contact met een meldkamer en kan de centralist als dat nodig is een chatgesprek starten. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die tijdens het chatten kan worden gebruikt. Daardoor is het met de app toch mogelijk adequaat met de meldkamer te communiceren als iemand de Nederlandse of Engelse taal niet goed beheerst.

E-learning voor centralisten
Politiecentralisten zijn reeds voorbereid op het gebruik van de app via een e-learning. Ook zijn er handleidingen naar de meldkamers gestuurd.

Lancering
De 112NL app is vanaf 12 januari 2022 te vinden in de appstores. Op de websites van de politie, Landelijke Meldkamer Samenwerking en het ministerie van Justitie & Veiligheid zal de informatie over hoe 112 te bereiken, worden aangevuld met de 112NL-app.

Rond 11 februari, de Europese 112-dag, blikken we terug op een maand gebruik van de app. Op basis van de ervaringen wordt de app doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met de mogelijkheid om beeld en videomateriaal mee te sturen en een ik-kan-niet-praten-knop voor mensen die zich in een bedreigende situatie bevinden.


Gepubliceerd op: 13 Januari 2022