Ga terug naar alle nieuwsberichten

Veenendaalse bedrijven slaken noodkreet: industrieterrein muurvast door vrachtwagens pakketdienst

VEENENDAAL – Ondernemers op bedrijventerrein De Batterijen in Veenendaal worden geteisterd door het uit de voegen gegroeide postpakketbedrijf DPD. Haar vrachtwagens zorgen iedere avondspits voor een enorme files, waardoor het hele gebied muurvast staat.

Daarom is het tijd dat de gemeente ingrijpt, zeggen de gedupeerde bedrijven in koor.  ‘’Ons werk is hierdoor onuitvoerbaar’’ en ‘’Het hele industrieterrein wordt hiermee lamgelegd’’. Transport is een bedrijfstak met dunne marges, die hierdoor onder druk komen te staan in een al onzekere tijd vertelt een balende Berth van Veldhuizen, eigenaar van Van Veldhuizen Logistiek. Vanuit zijn kantoor aan de Kazemat – een doodlopend straatje op het industrieterrein – kijkt de Veenendaler uit op de laad- en losplekken van buurman DPD.

Negen jaar geleden werd het perceel naast Van Veldhuizen verkocht aan de pakketdienst. ,,Ik heb toen gelijk aan de bel getrokken bij de gemeente”, weet de ondernemer nog. ,,Want dit terrein was in mijn ogen ongeschikt voor zo veel vervoer. En dat was nog ver voor de explosieve groei van online bestellingen.”

De voorspelling van de Veenendaler bleek te kloppen. Afgelopen maand hoefde hij alleen maar uit zijn raam te kijken, om te zien of het Black Friday of bijna Sinterklaas was. Voor zijn deur ontstond richting het einde van de middag dan namelijk een nog grotere file aan vrachtwagens vol pakketjes. ,,Vanaf een uur of vijf komen ze massaal om te lossen. Dan kan je beter maken dat je hier weg bent, want je komt anders simpelweg het terrein niet meer af.”

En dat frustreert Van Veldhuizen, transporteur in grotere goederen, ontzettend. ,,Mijn chauffeurs lopen vertraging op. Het zorgt voor stress bij die jongens. De DPD-vrachtwagens blokkeren simpelweg alle wegen.”

Het zijn geluiden die voor parkmanager Sijmen van Dommelen allang niet meer nieuw zijn. ,,Er zijn zelfs al ondernemers geweest die de hoop op een oplossing hebben laten varen en inmiddels uit Veenendaal zijn vertrokken”, vertelt Van Dommelen. Jarenlang probeerde hij met alle partijen tot een oplossing te komen. ,,En keer op keer vroeg ik de lokale politiek om mee te denken. Telkens was hun antwoord: ga onderling met elkaar de dialoog aan. Maar tevergeefs. De tijd van praten is nu voorbij.”

Het gros van de ruim 190 bedrijven op De Batterijen, een industrieterrein ten noorden van de A12 bij afslag Veenendaal-West, is de file die DPD veroorzaakt inmiddels helemaal zat. ,,Niet alleen de buren, maar ook ondernemers verderop merken het probleem”, zegt parkmanager. ,,Vanaf alle toegangswegen ontstaan namelijk files van vrachtwagens. Wil je die passeren, dan moet je als automobilist soms honderden meters tegen het verkeer in over de andere rijbaan. Met alle gevaren van dien.”

Na lang aandringen volgde voor Van Veldhuizen drie weken geleden deels een oplossing. Aan het begin van de Kazemat werden door DPD twee verkeersregelaars neergezet, die ’s avonds slechts een beperkt aantal vrachtwagens het doodlopende straatje toelieten. Een waterbedeffect, noemt Van Dommelen die maatregel. ,,Daarmee verschuift de file enkel een paar honderd meter naar achteren.”

Volgens de ondernemers is er maar één oplossing die het probleem verhelpt. ,,DPD moet een extra terrein krijgen, als wachtplaats voor de vrachtwagens”, oppert Van Veldhuizen. ,,Maar het is ridicuul dat ik dit moet voorstellen. Terwijl DPD al jaren het probleem niet onderkent en de gemeente weigert om in te grijpen. Terwijl zij hier ooit een vergunning voor hebben verleend.”

Ook Van Dommelen stelt dat de gemeente Veenendaal de ondernemers op De Batterijen in de steek laat. ,,Er wordt struisvogelpolitiek bedreven. Door niets te doen, negeren ze tientallen ondernemers en ontstaat een onveilige situatie. Als hier binnenkort een keer brand uitbreekt, hoef je de brandweer niet te bellen. Want ook voor de hulpdiensten staat het hier muurvast.”

Bron: De Gelderlander


Gepubliceerd op: 27 December 2021